11+

Dostęp tylko dla osób z Polski.

  • Tytuł oryginalny:Little Terrorist
  • Reżyseria:Michael Schmidt-Olsen
  • Scenariusz: Frederik Bringtved
  • Kraj produkcji: Dania
  • Rok produkcji: 2019
  • Czas trwania: 12 min

Kasper i Nicklas chodzą razem do szkoły w Kopenhadze. Do ich klasy dołącza nowy uczeń Walid, którego rodzice uciekli z Libanu. Uprzedzenia wobec obcych, które chłopcy wynoszą z domów rodzinnych, doprowadzają do eskalacji przemocy.

Film z Konkursu Głównego filmów krótkometrażowych Festiwalu Kinolub 2021.

Negatywne, stereotypowe podejście do imigrantów, obcych czy osób o odmiennym kolorze skóry, jest tłem przedstawionych w filmie wydarzeń. Co ważne, widzimy, że tego typu przekonania Kasper i Nicklas wynoszą z domu, gdzie są one dodatkowo napędzane przez media (głos z telewizora w tle). Winą za trudną sytuację związaną z brakiem pracy ojca Kaspra zostają obarczeni uchodźcy napływający do Danii. Warto też zauważyć, że sam Walid (chłopiec z drugiego pokolenia libańskich imigrantów) nie czuje się w Danii obcy. Jedynie jego pochodzenie wyróżnia go od innych duńskich dzieci. 
Najważniejszą osią filmu są niezwykle różne reakcje dwóch głównych bohaterów na eskalację napięć rasowych. Warto prześledzić, że obaj pochodzą z tego samego środowiska, ale dokonują zupełnie różnych wyborów.

Już od pierwszych scen filmu wiemy, że Nicklas lubi niebezpieczne i niedozwolone zabawy. Do eskalacji dochodzi, gdy jego plany nie przynoszą zamierzonych rezultatów. Mimo scysji na boisku piłkarskim jego kuzyn i przyjaciel Kasper nie zostaje wrogiem Walida. Fiaskiem kończy się też próba wrobienia Walida w kradzież telefonów. Nicklas traci kontrolę nad sytuacją i nad przyjacielem. Nic nie usprawiedliwia jednak jego zachowania na żadnym etapie filmu.

Możecie porównać film „Mały terrorysta” do dwóch innych filmów dostępnych w bazie Laboratorium, których tłem są ośrodki dla uchodźców. Zarówno irlandzki krótki metraż „Dziewczyna z końca ogrodu” jak i holenderski „Buziak” poruszają tematy migracji i asymilacji. Jak sądzicie, dlaczego współcześnie powstają filmy o takiej tematyce? Czy według was filmowcy (i wszyscy artyści) inspirują się życiem, ważnymi współczesnymi tematami i przeżywają je w swojej twórczości? Czy odczytujecie te filmy jako narzucające pewną wizję świata czy bardziej jako obrazy do interpretacji?

Podziel się wrażeniami po seansie

Strona WWW używa plików cookie

Przejrzystość jest dla nas ważna! Poniżej wyjaśniamy, w jaki sposób i dlaczego wykorzystujemy Twoje dane osobowe. Pamiętaj, że masz pełną kontrolę nad ich konfiguracją - możesz dopasować ją do swoich potrzeb i preferencji.