6+

Dostęp tylko dla osób z Polski.

  • Tytuł oryginalny:Bienvenidos
  • Reżyseria:Javier Fesser
  • Scenariusz: Guillermo Fesser, Javier Fesser, Luis Manso
  • Kraj produkcji: Hiszpania
  • Rok produkcji: 2014
  • Czas trwania: 28 min

Anni i Alidel mieszkają w małej wiosce w Peruwiańskich Andach, na wysokości 4000 m.n.p.m. Do szkoły w Ingatambo chodzą na piechotę, a droga zajmuje im trzy godziny. Wkrótce w szkole ich kuzynki Giseli ma pojawić się Internet, a z nim okno na świat.

Film zdobył Grand Prix w kategorii Film Krótkometrażowy w ramach Festiwalu Kinolub 2017.

Prawo do nauki jest jednym z podstawowych praw człowieka. Gwarantuje je Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej oraz traktaty międzynarodowe (w tym Powszechna Deklaracja Praw Człowieka i Konwencja o Prawach Dziecka ONZ). Niestety nie wszyscy ludzie na świecie mają dostęp do edukacji. Wiele dzieci pozbawionych jest możliwości uczestniczenia w zajęciach lekcyjnych ze względu na sytuację ekonomiczną. Na różnych szerokościach geograficznych dzieci wykonują prace zarobkowe lub pomagają w utrzymaniu gospodarstwa w czasie, gdy ich rówieśnicy chodzą do szkoły. W innych przypadkach dostęp do edukacji jest utrudniony z powodu braku kadry czy przez przeszkody geograficzne, które widać również w filmie „Witajcie”.
Cyfrowa chmura, o której dzieci rozmawiają w filmie, jest jednym z najnowocześniejszych rozwiązań technologicznych, które dodatkowo znacznie się rozwinęło od 2014 r., w którym powstał film. Chmura (cloud) to metafora, za którą kryje się sieć centrów danych (data center), gdzie przechowywane i przetwarzane są cyfrowe informacje, czerpane z sieci internetowej.
Powszechność dostępu do łącza internetowego, które dla wielu dzieci w wieku szkolnym jest sprawą oczywistą, sprawia, że czasem zapominamy o tych regionach, które są odcięte od Sieci.
W tym kontekście film jest nie tylko pięknym portretem oddalonej od nas społeczności, ale pozwala się skonfrontować z tymi aspektami rzeczywistości, których na co dzień nie przychodzi nam kwestionować.

„Witajcie” to film, w którym nie ma aktorów ani scenografii. Występujące w nim dzieci i ich rodziny to prawdziwi mieszkańcy Peru, którzy podzielili się z filmowcami swoim codziennym życiem. Również fakt doprowadzenia prądu i Internetu do szkoły jest prawdziwy i jest efektem projektu organizacji Luces para Aprender działającej na rzecz oświaty w krajach iberoamerykańskich.
Reżyser nie ukrywa trudnych tematów, które są częścią życia mieszkańców wioski: porzucania rodziny w celach zarobkowych (ojciec Giseli czy Mareli, która zajmuje się domem swoich pracodawców w Limie), nadużywania alkoholu, drobnej przestępczości i braku dostępu do edukacji (postać Jordana, przewodnika turystycznego) oraz niebezpieczeństwa związanego z porwaniami (przestroga nauczycielki o nierozmawianiu z nieznajomymi). Te tematy są częścią filmu tak jak są częścią życia lokalnej społeczności.
Film poprowadzony jest jednak w sposób fabularny, opowiada z zamierzonym humorem bardzo konkretną historię i towarzyszy mu narracja. Powstał w celach edukacyjnych i jest w ten sposób wykorzystywany w czasie zajęć filmowych w hiszpańskojęzycznych szkołach. 
Oprócz tematów społecznych, opisanych również w propozycjach na zajęcia filmowe, warto zwrócić uwagę młodych widzów na unikatowość tego krótkiego metrażu pod kątem rzemiosła filmowego. W zakładce Biblioteka na portalu Laboratorium Filmowe jest tekst poświęcony filmom dokumentalnym autorstwa polskiego reżysera dokumentalisty Tomasza Jurkiewicza.

Podziel się wrażeniami po seansie

Strona WWW używa plików cookie

Przejrzystość jest dla nas ważna! Poniżej wyjaśniamy, w jaki sposób i dlaczego wykorzystujemy Twoje dane osobowe. Pamiętaj, że masz pełną kontrolę nad ich konfiguracją - możesz dopasować ją do swoich potrzeb i preferencji.